Wednesday, December 9, 2009

シング ~ カーペンターズ

シング, 歌おう 声を合わせ
悲しいこと 忘れるため
シング, 歌おう 幸せが来るように
大きな声を出し 恥ずかしがらず
ジャスト シング, シング ア ソング

コーラス

ラ ラ ラ, ラ ラ ラ, ララ, ラ ラ
シング, 歌おう 声を合わせ
悲しいこと 忘れるため
シング, 歌おう 幸せが来るように
大きな声を出し 恥ずかしがらず
ジャスト シング, シング ア ソング

「ジャスト シング, シング ア ソング
ジャスト シング, シング ア ソング」

______________________
もし時間があったら、このブログに泊まってください。
どうもありがとうございます。
=D

Wednesday, September 9, 2009

Hamba Allah yang diduga di bulan Ramadhan

Innalillah... Beginilah dugaan Allah yang kuterima ini. Aku baru dapat tahu mukaku menjadi sembam minggu lepas tanpa disedari. Nasib baik parent dan kawan-kawanku yang lain di kolej dapat detect benda ini awal-awal. Kita tolak hari Sabtu lepas. Lepas tu, mak aku bergegas hantar ke Hospital Pakar Damansara (DSH). Di sana, punyalah lama nak buat imbasan ultrasound dan CT scan. Rupa-rupanya lepas dah selesai scan semua, belum lagi detect masalah yang kuhadapi ini secara tepat, tetapi mereka sudah tahu aku ada ketumbuhan dekat bahagian dada. Terpaksalah aku kena buat pembedahan untuk buangkan ketumbuhan itu, tetapi doktor yang akan buat pembedahan itu akan hadir pada Isnin yang seterusnya.
Hehe... First time aku kena macam ini
Nasib baiklah aku dapat dialihkan ke Institut Jantung Negara (IJN) seawal-awal hari Ahad minggu lepas. Alhamdulillah. Hari itu juga, bahagian sebelah kiri tangan aku sajalah yang kena cucuk sebegini sebab nanti mereka akan masukkan ubat dalam tangan aku. Bukan sahaja untuk hari itu sahaja, malah untuk hari-hari yang seterusnya. Pada hari seterusnya, hari Isnin sampailah hari Rabu ini, kenalah ambil imbasan x-ray, sampel darah, biopsy untuk mengambil sampel yang terkena ketumbuhan dan CT scan (secara terperinci). Selepas ini, mereka akan menjalankan bedah siasat menggunakan data yang diperolehi selama aku berada di IJN dalam masa lebih kurang tiga hari lagi untuk mengetahui bahawa aku akan dijalankan pembedahan atau sebaliknya. Setakat ini sahajalah yang aku dapat beritahu sampai hari ini. Kalau ada apa-apa yang aku dapat beritahu, nanti aku akan jelaskan semuanya OK? Rasanya nak rehat lah setakat ini..
Nasib baik muka aku kurang sembam sikit lepas bagi ubat secara berterusan... Huhu..

Wallahu'alam.


______________________
もし時間があったら、このブログに泊まってください。
どうもありがとうございま す。
=D

Friday, September 4, 2009

Kesempurnaan puasa menurut Imam Al-Ghazali

Bismillahirrahmanirrahim. Renungan kepada umat Islam semua.
Menurut Imam Al-Ghazali (dipetik daripada kitab Ihya' Ulumuddin), ada enam perkara yang perlu dihayati orang Islam bagi memperoleh kesempurnaan puasa, iaitu:
  1. Menahan pandangan daripada sesuatu yang dicela dan makruh hukumnyaserta melalaikan diri daripada mengingati Allah.
  2. Tidak menggunakan lidah kepada perbuatan maksiat seperti mengumpat, mengeji dan berdusta. Imam Al-Ghazali berkata, alangkah baik jika seseorang berdiam diri atau menggunakan lidahnya untuk kegiatan yang mendatangkan pahala seperti zikrullah (berzikir mengingati Allah S.W.T)
  3. Menghalang telinga daripada daripada telinga ucapan atau kata-kata yang ditegah agama. Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: "Yang mengumpat dan mendengar adalah sama dosanya."
  4. Mencegah anggota lain seperti tangan, kaki dan perut daripada melakukan maksiat. Umpamanya, kaki tidak boleh digunakan untuk untuk ke kelab hiburan, tangan tidak boleh digunakan untuk mencuri dan perut tidak boleh diisi dengan makanan haram serta subahat.
  5. Tidak keterlaluan ketika iftar (berbuka) seperti makan terlalu banyak. Seseorang yang bersikap begitu tidak akan mendapat hikamh dan fadhilat berpuasa. Bagaimana seseorang boleh menentang musuh Allah dan mengawal nafsu jika ketika berbuka, dia sentiasa mengutamakan nafsunya.
  6. Meletakkan hati sentiasa dalam perasaan khauf (cemas) dan mengharap kepada Allah. Ini kerana seseorang tidak mengetahui sama ada puasanya diterima Allah ataupun sebailknya.
Wallahu'alam bissowab.


______________________
もし時間があったら、このブログに泊まってください。
どうもありがとうございま す。
=D

Saturday, August 29, 2009

Kemujaraban kalimah 'ALLAH'

Assalamualaikum. Marilah kita hayati sebentar...
Baru sahaja dapat tahu daripada salah satu daripada sahabatku. Inilah yang saya mahu kongsikan. Ada seorang ahli psikologi yang bernama Vander Hoven telah menemui penemuan tentang pembacaan kalimah dalam Al-Quran dan juga pengulangan kalimah 'Allah'. Beliau juga telah mengesahkan bahawa kalimah 'Allah' telah membantu dalam penyembuhan terhadap pesakit-pesakit yang mempunyai sakit mental, mahupun yang mengalami tension.
Beginilah apa yang dirumuskan oleh beliau tentang kalimah 'Allah' apabila disebut secara mendalam:
  1. Huruf 'A' yang disebut awal kalimah tersebut dengan cara menghembus keluar daripada sistem pernafasan dapat mengawal pernafasan.
  2. Huruf 'L' apabila disebut secara bersabdu yang menghasilkan satu pause pada lelangit, apabila mengulanginya secara berterusan, akan merehatkan pernafasan.
  3. Huruf 'H' pada akhir kalimah pula menyambung antara paru-paru dan jantung, yang dapat mengawal degupan jantung dalam badan.
Hmm... Apa yang menariknya adalah beliau bukan seorang Muslim, tetapi beliau pula gemar dan tekun mengkaji tentang Islam dan juga rahsia di sebalik kitab suci Al-Quran. Subhanallah. Memang dengan jelas sekali Allah telah memperlihatkan kita tentang tanda-tanda Allah. Allah juga telah berfirman dalam kitab suci Al-Quran:
Kami akan perlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di merata-rata tempat (dalam alam yang terbentang luas ini) dan pada diri mereka sendiri, sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa Al-Quran adalah benar. Belumkah ternyata kepada mereka kebenaran itu dan belumkah cukup (bagi mereka) bahawa Tuhanmu mengetahui dan menyaksikan tiap-tiap sesuatu?
Surah Fussilat, ayat 53
Walaupun ini salah satu daripada tanda-tanda Allah, ada banyak lagi tandaNya yang dapat diperhatikan di seluruh dunia. Apatah lagi ini bulan Ramadhan iaitu bulan turunnya Al-Quran, jom kita tadarus Al-Quran dan berzikir namaNya pada bulan ini kerana bulan inilah bulan keberkatan bagi orang yang mengamalkannya. Kepada yang membaca blog ini, bolehlah sebarkan kepada sesiapa yang belum tahu tentang ini ye. Selamat beramal. :)

Wallahu'alam bissowab.


______________________
もし時間があったら、このブログに泊まってください。
どうもありがとうございま す。
=D

Saturday, August 22, 2009

Salam ya Ramadhan

Pada malam 1 Ramadhan, bermulalah berpuasa bagi seluruh umat Islam. Pada malam itu, aku sempat sembahyang tarawikh di kolej kediaman aku. Lepas sembahyang tu, ada bertadarus Al-Quran dengan sahabat di kolej. Malam tu memang dah lewat, so lepas tadarus, aku balik ke bilik pergi tidur untuk bangun sahur pada hari keesokannya. Nasib baik tak tidur lepas sahur tu. Aku terus sembahyang subuh berjemaah kat surau. Selepas selesai sembahyang Subuh, kumpulan tadarus kita sambung sikit bertadarus daripada malam semalam.
Sudah sampai masa untuk kita mula berpuasa pada subuh yang indah. Tiba masanya keluargaku menggamit pulang untuk bersama keluarga. Dapatlah jumpa abang-abang aku dan terutama sekali parent aku. Hehe. Alhamdulillah. Dah pun sampai. Masa dekat-dekat Maghrib, kita siap sedia untuk makan lauk yang sedap iaitu nasi beriani. Sedap kan? Betapa indah dapat bersama dengan keluarga setelah sekian lama berada di kolej. Huhu.
Lepas makan borak-borak, terus pergi Masjid Putra Perdana untuk sembahyang Isyak dan tarawikh. Kalau kat masjid ni, memang special punya lah. Biasanya kita buat sampai 8 rakaat kan? Tapi kat masjid ini buat sembahyang tarawikh sampai 20 rakaat dan biasanya witir 3 rakaat la. (Zaman matrix pun ada buat macam tu gak) Aku pun khusyuk ikut orang sembahyang tarawikh 20 rakaat tu. Alhamdulillah. (Kalau letih sangat, tak nak buat sampai 20 rakaat pun takpe. 8 rakaat pun dah cukup, tapi lebih afdhal buat sampai 20 rakaat). Selesai malam 2 Ramadhan. Petang-petang ni aku kena balik kat kolej aku untuk sambung belajar kat universiti.

Wassalam.

______________________
もし時間があったら、このブログに泊まってください。
どうもありがとうございま す。
=D

Friday, August 14, 2009

Effective study = √(2) Study + 2/3 (Relax) + Pray

The secret formula for studying. Let's pronounce the formula properly. Haha. Just kidding! This worked out to be well I guess. Let's try! For those who will gonna have the test soon, all the best! Gambatte!!


Wassalam.

______________________
もし時間があったら、このブログに泊まってください。
どうもありがとうございま す。
=D

Thursday, August 13, 2009

The Mess Hall Room

Hmm... This is not my first time I studied like this. I did this for quite a number of times. Sometimes, when I was in a rush, or maybe stressed with too much work to do, this was what I automatically do in my real life. Instead of a mess hall cook cooking in a restaurant, this is what I get: a MESS HALL ROOM in my ROOM!!

Urr! Bear with me. It's very messy at that time. When I dilligiently do work in my room, this is what I usually do. Messing the room like this. Anyway, I have a purpose for messing the room like this. Not to say that I'm a sloppy person, maybe you can call me that, because someone also think that chemical engineers are always sloppy. Haha. Actually, I'll be having tests (indeed, I've done one test this week) in UPM. Ugh. Well... I guess I really need to get up and tidy that room. So I will study better at least. Hehe.

Wassalam.

______________________
もし時間があったら、このブログに泊まってください。
どうもありがとうございま す。
=D

Monday, August 3, 2009

Shaa'ban ya Shaa'ban

Inilah bulan sebelum menjelma bulan yang dinanti-nantikan bagi umat Islam, iaitu bulan Ramadhan ataupun bulan diwajibkan puasa. Hehe. Inilah yang aku mahu kongsikan selama aku berada di IPTA idamanku, iaitu UPM. Memang terlalu banyak benda yang berlaku di sana, di samping menyiapkan lab report, assignment, tutorial dan sebagainya.

Pada minggu yang lepas (termasuk juga dalam bulan Shaa'ban) :) kita ada program ala-ala abang angkat, yang sepatutnya dilakukan di Pekan, tetapi telah dibawa ke UPM untuk melaksanakannya di sana, iaitu Program Memperkasakan Generasi Muda Pekan. (Semuanya telah diceritakan dalam blog post yang sebelumnya. Kalau nak baca, boleh sahaja, aku tak larang.) Memang penat sekali di sana, tetapi nasib baik seronok sekali. Wahaha. Di samping itu, kita juga dikejutkan dengan berita kejadian wabak penyakit H1N1 sejurus selepas program tersebut berlangsung. Dengan kejadian bahawa beberapa orang yang disyaki dijangkiti dengan wabak tersebut, telah diumumkan oleh Naib Canselor UPM untuk memberi cuti selama seminggu bagi tujuan mengelakkan penularan wabak H1N1 tersebut. Tinggal esok untuk kita pulang ke UPM bagi menyambung semula pelajaran di sana kerana sudah segenap seminggu kita bercuti.
Hmm... Hari ini sudah 12 Shaa'ban 1430 H. Beberapa belas hari lagi kita akan lalui bulan Ramadhan penuh keberkatan di sisi Allah. Apakah kita sudah bersedia untuk tahan lapar? Bersabar? Bertaqwa? Cukup amal? Semua itu marilah kita cuba bermuhasabah diri supaya kita dapat tahu dimanakah kita berada. Walaupun ada di kalangan umat Islam yang mungkin rasa sudah jauh daripada Tuhan yang telah ciptakan alam ini, jamganlah takut, janganlah segan... apa kata kita panjatkan kesyukuran dan segera bertaubat kepada Allah. InsyaAllah.
Wallahu'alam.


______________________
もし時間があったら、このブログに泊まってください。
どうもありがとうございます。
=D

Thursday, July 30, 2009

Pekan oh Pekan

"Gemuruh jiwa
Semangat membara
Dari puncak ingin ke angkasa
Berkalungkan bintang berkelipan
Menyerlah jauh dari yang biasa..."

Gemuruh Jiwa - Faizal Tahir

Ala-ala Senam Seni
Baru-baru ini, aku sudah menyertai satu program yang paling rare (pada pendapat aku) di universiti, iaitu Program Memperkasakan Generasi Muda Pekan 2009. Mengapa rare? Sebab-sebabnya:
  1. Kita boleh bermasyarakat bersama budak-budak dari Pekan. Selama aku menghuni di kampus, aku pun belum menemui program-program sebegini, secara sedar ataupun sebaliknya.
  2. Program ini disempurnakan oleh Perdana Menteri yang keenam, iaitu Y. A. B. Dato' Sri Mohd. Najib baru-baru ini. (Untuk yang menginap di kolej universiti, merit dapat lebih buat peringkat negara, rugi kalau tak dapat join program sebegini)
  3. Di samping dua sebab di atas, aku dapat jaga sekurang-kurangnya satu adik angkat dengan memberi penginapan sepanjang program dijalankan.
Hmm... Itulah sebabnya. Walau bagaimanapun, program ini hanya dapat disertai oleh warga Kolej Sepuluh dan Kolej Sebelas UPM kerana program ini dianjurkan oleh Kolej Sepuluh dan Kolej Sebelas sendiri.

Ala siannye... Dah penat ye...

Beginilah ceritanya. Tanggal 24hb Julai 2009, bermulanya program dengan pengambilan adik angkat pada waktu malam. Beberapa buah bas pun menuju ke destinasi yang seharusnya dituju, iaitu Kolej Sebelas sebagai tempat gathering adik-adik angkat yang seharusnya menghadiri program ini. Bilangan peserta yang datang ke sini adalah lebih kurang 432 orang diiringi dengan beberapa puluh orang guru pembimbing dari beberapa sekolah seluruh Pekan.

Adik kembar ka?
Selepas mendapat adik angkat, kita menemani adik-adik angkat pergi makan sebelum mendengar taklimat ringkas pada malam tersebut. Setelah selesai taklimat, kita beredar di bilik diiringi adik angkat untuk ditemani. Haha. Nama adik angkatku Mohd. Aisamuddin, nama sempoinya, Udin. Masa aku berada di bilik bersama adik angkatku, ada sembang sikit sebelum kita tidur. Memang rasa mengantuk pada malam itu. Kita tidur saja lah pada malam itu.


Pemimpin-pemimpin harapan negara

Pada hari berikutnya, tiba masanya untuk diberi seminar kepada peserta program termasuk adik angkat aku. Hari itu juga, program berjalan seperti biasa dengan beberapa modul beserta seminar. Apabila seminar itu tamat, adik angkat datang ke bilik untuk bersiap sedia untuk aktiviti malam itu. Masa tu juga, sebelum solat Maghrib, aku ambil masa untuk bersembang biasa dengan dia. Tak tau lah mengapa dia pendiam sikit. Tapi tidak mengapa, sekurang-kurangnya dia ada keupayaan untuk ubah menjadi orang yakin. (Cewah... macam manja je ayat tu). Apabila dekat-dekat pukul 7.00 malam, aku bagi dia siap sedia dulu. Sampai Maghrib tu, aku ada ajak sekurang-kurangnya beberapa orang pergi solat jemaah di surau. Nasib baik tak degil. Alhamdulillah. Mungkin Udin ni budak baik juga lah. Hehe.

PM datang ke Auditorium Fakulti Kejuruteraan

Pada hari terakhir program itu, iaitu 26hb Julai 2009, ada ceramah yang disampaikan oleh PM untuk budak-budak dari SMK seluruh Pekan. Aku dan kawan-kawan yang lain pun datang untuk menyambut kedatangan PM. Kita memang bernasib baik lah sebab dapat bersalam-salaman dengan PM kali ini.

Sempat lagi berposing. Cewah (Sebelah kanan sekali yang memakai baju warna oren tu adik angkat aku. Hehe.)

Selepas ceramah pembakar semangat yang diucapkan oleh PM kita sendiri, tamatlah program pada awal petang itu. Sebelum mereka balik, ada tangkap gambar buat kenangan. Masa menunggu bas untuk mereka pulang ke sekolah, guru pembimbing dari SMK Ubai tertanya aku secara tiba-tiba.

Cikgu : Adik angkat nama siapa?

Aku : Dik nama Aisamuddin.

Cikgu : Oh, dia tu pendiam sikit. Tu yang cikgu nak bawa dia pergi program ini. Walau bagaimanapun, terima kasih atas segala-galanya.

Hmm.. Masa dengar cakap cikgu tadi, memadailah Udin aku ni pendiam sikit. Nasib baik aku bagi perangsang sikit supaya dia dapat cakap dan suatu hari dia akan jadi orang yang lain dan mudah didampingi orang lain. Kalau tidak, sepanjang program, mesti diam je. Kiranya, aku sudah melaksanakan tugasku sebagai abang angkat kut. Harap-harap lepas balik sekolah nanti, dia akan berubah. InsyaAllah. Begitulah serba sedikit cerita sepanjang program ini berlangsung.


Peserta-peserta program dari SMK Ubai

Wassalam.

______________________
もし時間があったら、このブログに泊まってください。
どうもありがとうございます。
=D

Saturday, July 25, 2009

BBQ Chemy UPM

"Izinkan ku mencuri bayangan wajahmu
Izinkan ku mencuri khayalan denganmu
Maafkanlah oh...
Andai lagu ini mengganggu ruangan hidupmu
Kau senyumlah oh...
Sekadar memori kita di arena ini
Kau ilhamku"


Kau ilhamku - Man Bai

Pada malam itu, kita mengadakan satu jamuan BBQ pada malam tersebut. Sebelum malam tersebut bermula, budak-budak tahun kedua yang mengambil kejuruteraan kimia, iaitu kita, hendaklah menyiap sedia barang-barang keperluan BBQ seperti makanan, bahan-bahan, lilin, belon dan seumpamanya.
Hari itu juga, kawan sekelas iaitu Mujahid ajak aku datang ke rumahnya untuk membersihkan ayam pada pagi tersebut, walaupun aku ada sesi lab pada petang tersebut. Ingatkan senang je nak buat benda itu, padahal susah juga kerana ada banyak untuk diuruskan. Selepas selesai basuh dan sembahyang Jumaat hari itu, dia tergesa-gesa menghantar aku balik ke kolej sebab sudah tahu bahawa aku ada sesi lab tersebut. Tengok-tengok sesi itu telah dibatalkan serta-merta kerana ahli kumpulan kita kata apparatus sudah rosak. Nasib lah. Bolehlah rehat sebentar. Penat wooo...
Pada petang pula, kita turun dekat padang K11 untuk bersiap sedia untuk persetiaan BBQ malam tersebut. Ada yang tengah bakar ayam, ada yang tengah pasang lagu, ada yang tengah pasang lilin. Agak meriah di sana. Wahaha.
Hmm... Malam pula. Hehe. Inilah yang menarik sekali. Di samping dapat makan BBQ tu, dapatlah juga adik angkat yang cun punya! Apa lagi? Adik angkat perempuan lah. Haha. Semasa jamuan tersebut berlangsung, ada yang menyahut nama C-D (bukan nama sebenar) untuk membuat satu persembahan menari. Tak tahulah bagaimana dia mendapat nama sedemikian. Walaupun dia nampak tough, dia memang pakar menari. Di samping itu, aku pun tak sangka aku dapat anugerah yang paling aku tak sangka-sangkakan, iaitu, anugerah... entah lah. Tengok lah sendiri ya.
Hmm... Rupa-rupanya Anugerah Paling Mencapap. Aku pun rasa terkejut. Ok lah. Setakat itu sahaja lah yang mahu diceritakan.
Wassalam.

______________________
もし時間があったら、このブログに泊まってください。
どうもありがとうございます。
=D

Friday, July 24, 2009

Mubaligh Kristian datang ke UPM?

"Iman adalah mutiara
Di dalam hati manusia
Yang meyakini Allah
Maha Esa Maha Kuasa


Tanpamu iman bagaimanalah
Merasa diri hamba padaNya
Tanpamu iman bagaimanalah
Menjadi hamba Allah yang bertaqwa"

Iman Mutiara - Raihan


9 orang Kristian ditahan di UPM
Wong Pheak Zern
Jul 15, 09, 1:37pm
Sembilan penganut Kristian termasuk dua pelajar Universiti Putra Malaysia (UPM) ditahan polis semalam berhubung dakwaan cuba menukar agama pelajar universiti tersebut.

Mereka yang ditangkap di kampus Serdang menjelang 10 malam tadi dibebaskan di balai polis Sepang kira-kira 3.45 petang ini, kata peguam Annou Xavier kepada Malaysiakini hari ini.
Kesemua mereka ditahan di sebuah bilik pelajar di Kolej ke-10 sewaktu berkunjung ke situ tetapi aduan polis dibuat dengan dakwaan mereka cuba menyebarkan Kristian.

Selain dua mahasiswa, kumpulan itu termasuklah tiga rakyat tempatan dan empat warga Hong Kong.

Tindakan tersebut diambil susulan satu aduan polis yang dibuat oleh lima pelajar UPM terhadap kumpulan tersebut.

Seorang daripada kumpulan itu Yip Bok Wan, selepas dibebaskan, membuat aduan balas di balai polis terbabit, menafikan pembabitan mereka dan menuduh laporan awal berasaskan maklumat palsu.

Beliau dan peguam tersebut enggan memberikan butiran lanjut saat-saat penangkapan mereka.

Sumber-sumber pelajar memberita Malaysiakini hari ini, kumpulan itu berada beberapa hari di beberapa kolej kediaman UPM dengan bergerak dari bilik ke bilik untuk menyampaikan ajaran mereka.

"Selain itu, mereka juga didapati menyebarkan risalah kepada warga kampus dan bergerak di tiga buah kolej iaitu Kolej Pendeta Zaaba, Kolej Sepuluh, dan Kolej Sebelas," kata Presiden Persatuan Mahasiswa Islam UPM Safwan Abdul Ghani dalam satu kenyataan.

"Aktiviti yang berlaku beberapa hari itu akhirnya membawa kepada penangkapan sembilan individu tersebut."

Bagaimanapun tiada pengesahan rasmi diperolehi daripada pihak universiti dan polis, setakat ini.
Undang-undang negara melarang seseorang bukan Islam menyebarkan agama kepada seorang Muslim.

Agak mengerikan, bukan? Baru-baru ini di kolej saya sendiri, iaitu Kolej Sepuluh UPM, ada kejadian ini berlaku pada minggu yang lalu. Sebenarnya semua orang yang telah membaca surat khabar minggu lepas ataupun mana-mana sumber, mesti sudah tahu tentang isu ini. Tetapi tidak mengapa, saya cuma ingin mengimbas kembali apa yang telah berlaku di Kolej Sepuluh pada minggu yang lalu.

Hari itu, ada senior saya datang dekat-dekat dengan saya. Kemudian, dia mahu memberitahu tentang kejadian pada malam itu. Dia pun mula beritahu tentang kejadian berikut. Bermulalah dengan beberapa mubaligh Kristian yang datang ke kolej itu untuk mengkristiankan setiap penghuni secara paksaan tanpa rayuan, melalui lisan dan pamphlet yang diedarkan ke setiap bilik penghuni. Setelah diketahui kejadian itu melalui aduan yang diterima polis itu, maka pihak yang berkenaan telah menangkap suspek itu dengan segera.

Begitulah cerita yang disampaikan kepada saya. Sebenarnya, penghantaran pamphlet dari kolej lain telah menjadi biasa di UPM. Kalau benda-benda yang biasa seperti pembelian laptop, barang-barang, dan lain-lain yang telah diuar-uarkan, tidak menjadi masalah kepada kita. Tetapi ini berkaitan dengan mubaligh Kristian pula. Dengar pun memang dapat mengancam kepentingan orang-orang yang menganut agama selain daripada agama Kristian.

Beginilah kesimpulan kepada yang telah membaca blog ini. Janganlah terpedaya dengan mubaligh-mubaligh sebegini kerana ini akan memesongkan pegangan agama anda. Begitu dengan umat-umat Islam. Walaupun ada di antara kita yang mempunyai pegangan iman yang lemah, kita seharusnya tahu akan hakikat ini bahawa kitalah umat Islam yang sebenarnya. Jikalau iman kita menjadi kukuh, kita tidak mungkin akan terpedaya dengan mubaligh Kristian dengan hadiah yang diberi untuk tukarkan agama ke agama Kristian walaupun lumayan hadiah tersebut. Kepada umat Islam, pasti anda bangga untuk menjadi umat Islam yang sejati bukan? Maka, jomlah kita berinsaf supaya mendapat keredhaan daripadaNya.

Wassalam.

______________________
もし時間があったら、このブログに泊まってください。
どうもありがとうございます。
=D

Wednesday, July 15, 2009

Selamat tinggal silamku

"Pergi jauh dariku
Biarkanku
Jangan ganggu diriku
Hai silamku
Berat sudah kutanggung beban ini
Kelak akan kuganti dengan senyuman
Walaupun pahitnya masih ku terasa..."

Selamat Tinggal Silamku - NowSeeHeart


Walaupun sudah berapa lama hidup di dunia ini, ada yang hidup bahagia, tetapi, kalau bahagia pun, kita pun dapat tahu bahagia pun tidak lama, bukan? Ada juga peristiwa yang sedih untuk dialami di sebalik hidup bahagia. Peristiwa sebegini pun tidak ramai juga di kalangan kita yang sedar, dan ada juga orang yang sanggup berkata dunia ini ibaratkan tempat syurga. Macam mana pun, walaupun mereka merasa tempat ini syurga, tetapi mengapa ada peristiwa yang tidak digemari atau tidak diingini dialami untuk mereka?



Inilah yang aku mahu luahkan (walaupun aku ini kadang-kadang seorang yang pelupa). Ini juga aku mahu nasihati diri sendiri. Kadang-kadang, hidup di dunia ini tidak semestinya berlaku apa yang kita mahukan ataupun hasratkan. Oleh itu, apa yang terbaik untuk dilakukan di dunia ini, kita hayati sahajalah walaupun kita suka ataupun sebaliknya.

Ya lah kan...? Aku ini dahlah jadi anak bongsu, kalau jadi anak bongsu ini, bak kata orang, memang pantang kalau tidak dimanjakan. Memang betul. Itu pun personaliti aku juga. Masa dahulu, aku pun pernah sekali rayu kepada parent aku semata-mata untuk menghadirkan diri untuk cuba wall climbing. Tetapi, malangnya parent aku tidak bagi buat benda tu. Aku rasa macam nak merajuk pun ada. Tetapi aku pendamkan jiwaku supaya tak nampak perasaanku. (Kalau parent aku nampak perasaanku yang sedang merajuk, tentu nak marah dengan aku, tidak tahulah mengapa). Itu pun nasib baik sikap merajuk aku kurang sikit. Haha.

Apa nak buat? Inilah dunia. Bermacam-macam lagilah yang kita kena hadapi (terutama orang yang umur seperti aku). Kadang-kadang, ada juga di antara kita tengok dunia ini macam tidak ada apa-apa mengenai kita. Bukan sahaja begitu, tetapi kalau yang suka mengembara (seperti aku), memang banyak lagi kita boleh lihat di dunia ini. Di sini, sebagai mukadimah, kita sepatutnya bersikap positif terhadap apa yang kita lakukan di dunia walaupun tidak sedap hati untuk didengar. Huhu. Biarlah silam itu berlaku begitu sahaja, dan hadapi sahajalah masa yang akan datang dengan lebih bersemangat...

Wassalam.

______________________
もし時間があったら、このブログに泊まってください。
どうもありがとうございます。
=D

Sunday, July 5, 2009

The days of doom will start again!

This morning, I've just arrived to the college. Wow! I've never expected that I would be that tired. I just have to wait for the queue to the registration counter just to get the keys for the new room. After done by that, I just fit in all my things in the room, and I just got settled with that. Hmm... But what's next? Lectures! I guess this will give me a headache since I'll be having that many labs to encounter. I think I need to have a good sleep before heading towards the classes tomorrow.




To those who will continue studying in university soon, I wish good luck in your studies. Happy studying!!

Wassalam.

______________________
もし時間があったら、このブログに泊まってください。
どうもありがとうございます。
=D

Tuesday, June 30, 2009

Lawak jenaka - Kisah ketam ketip kuku kaki

Hmm... Baru sahaja cari lawak sebegini di mana-mana. Memang ada banyak lagi, tetapi inilah lawak yang aku paling suka. Hayatilah ya.

Kisah Ketam Ketip Kuku Kaki

Ketam ketip kuku kakinya. Kawan karib Ketam, Kodok, kata kepada Ketam,"Kenapa kau ketip kuku kaki kau, Ketam, kenapa?" Ketam kata, "Ku ketip kuku kakiku kerana kuku kakiku kelurut kakakku kata, kalau kukuku kelurut, kita kena ketiplah! "Kodok kentut kekeliruan. Kodok kata kekalutan, "Kadang-kadang kalau kukuku kelurut, ku ketip kenapa keluar kudis?" Ketam ketawa, kah.. kah.. kah.. kah.. kih.. kih.. kih.. kih.. kuh.. kuh.. kuh.. kuh!! Kodok.. Kodok.. kenapa kadar kebodohan kau ketara keterlaluan? " Kodok kata kepada Ketam, "Ketam. Kenapa kau ketawakan ku?" Ketam kilas, "Kelakar." "Kelakar ke kurang-ajar?" kata Kodok. Kerana kemarahan Kodok keterlaluan, Kodok keperok kepala ketam kuat kadar kilat. "Kelekuk!", kepala Ketam kehancuran kerana kena keperok Kodok. Ketam kata, "Kodok.. Kodok.. kenapa kau keperok kepalaku? Kan kesakitan." Kesian Ketam. Kerana kurang-ajar, kepala kena keperok.


______________________
もし時間があったら、このブログに泊まってください。
どうもありがとうございます。
=D

Thursday, June 25, 2009

Hoi! Hoya Hoi!

"Hoi! Hoya Hoi! x3
Inilah kolej kita
Hoyya hoi Kolej Sepuluh
Tampan dan macho
Kamilah hero... Hoi!"

Cheers 'Penyamun' - K10

Salam perpaduan.

Fuh... Nampaknya pendaftaran bagi pelajar baru di UPM akan berlangsung tidak lama lagi. Tak sabar aku ni ya. OK, di sana, di mana lagi? Tentunya kolej kegemaranku, Kolej Kesepuluh (K10) UPM. Mengapa ya? Pasti ada sebabnya aku suka kolej ini. Memang banyak kenangan aku dapat walaupun baru setahun belajar di UPM. Kenangan yang paling indah aku dapat alami pun, tak terkata-kata. Dengan cheers yang direka kolej kita sendiri pun banyak yang boleh dikatakan gempak! Boleh juga kata cheers kita ini ditakuti dan disegani khalayak ramai. Mengapa? Ya lah kan... Mentang-mentang ini cheers namanya, mereka buat bermacam ragam cheers termasuk cheers 'Penyamun' yang ragamnya ada seperti dalam satu babak cerita P. Ramlee. OK lah. Tak mahu cerita panjang-panjang lah. Nanti serabut cerita aku dibuatnya. Haha.


Itu salah satu sebab aku suka kat kolej ini. Sebab-sebab yang lain aku suka kat kolej ini adalah, kalau nak pergi fakulti kejuruteraan, memang dekat sahaja dengan K10. Tiba-tiba kalau ada lecture di fakulti kejuruteraan tapi masih ada lagi yang menginap di bilik, nasib baiklah. Bolehlah segera menggegas ke fakulti tanpa menunggu bas. Alhamdulillah. Macam manapun, ada juga satu masalah yang kita semua kena hadapi kepada sesiapa yang hendak mengekalkan penginapan di K10 ini. Kena kumpul merit banyak-banyak. Kalau kumpul merit pun tak cukup, kena tendang keluar dari kolej ini walaupun suka ataupun tak suka dan terpaksalah cari kolej lain kepada sesiapa yang mahu menginap di UPM. Nasib baik aku dapat kumpul cukup merit untuk stay di K10. Padahal aku pun malas bab kumpul merit ni. Tapi sistem merit punya pasal, buatkan aku rasa agak leceh untuk merasai sistem ini. (Tapi lama-lama aku suka juga ya). Maksudnya aku akan dapat jumpa junior-junior yang bakal mendaftar di kolej ini pada hari Ahad nanti. Bolehlah buli junior-junior kita! Wahaha.


Sebelum itu, aku mahu kongsikan pengalaman semasa berada di sana. Aku pun ada pergi kem yang dianjurkan oleh Majlis Tertinggi Mahasiswa (MTM). Agak best. First sekali aku pergi kem ini, biasa lah kan? Kalau nak pergi kem tu, rasa takut juga, kerana kalau pergi kem tu pun, akan kena tegur lebih oleh budak-budak senior MTM. Dengar pun takut. (Tapi bukan ke teguran bermaksud pembaharuan?) Ya tak ya juga ya. Aku pun join lah masa tu. Kem ini dijalankan di Hutan Puchong, dan kebetulannya aku pun pernah join kem di sana. Maka, inilah kali kedua menjejak ke sana. Tahu tak berapa lama kita kena humban ke sana? Seminggu. Lama juga ya? Tapi, lama ke tak lama, memang best juga. Dapatlah eratkan silaturrahim sikit sepanjang aku berada di sana. Itu sahaja mahu aku kongsikan.


Setakat sini sahajalah aku hendak meluahkan apa yang ada di hatiku ini. Kepada sesiapa yang bakal mendapat tawaran di UPM... Ehh.. berat sebelah aku ni ya. Ok lah. Kepada semua yang mendapat tawaran di universiti masing-masing, tahniah aku ucapkan kerana andalah yang bertuah mendapat tawaran tersebut. Kalau nak bayangkan, bukan senang nak dapat tawaran IPTA ini. Bahkan semua orang pun ada yang berhajat mendapat universiti yang dikehendaki, tetapi malangnya tak dapat juga. Betul tak? So, kita kenalah bersyukur ya. Selamat menimba ilmu ke menara gading!


p/s: Kepada sesiapa yang membaca 'warkah'ku dari mula sampai habis, terima kasih aku ucapkan. Kalau tak baca habis pun tak mengapalah. Haha.

Wassalam.

______________________
もし時間があったら、このブログに泊まってください。
どうもありがとうございます。
=D

Monday, June 22, 2009

Tagged?!: Part 1 - Tagged by Tachi

Hmm... I thought I would never be tagged forever in my life. By coincidence, I just got tagged by my skinny one - Tachi (my coursemate in UPM). Ok lah, since I got tagged for the first time, why not I just do this? Because I don't really care what anyone wants from me. I don't really care for myself too. As long as anyone is happy, it's all right for me, because this is life eventually. If you have a request or something, you may request from me, or just bug me OK? :) Since I'm feeling quite curious right now. OK, the rules of this tagging thing is as follows: Fill in the details about yourself.


انا عدنن حافظ

Myself

First name: Adnan
Name you wish you had: Adnan, Nanda, Senyum
What do people normally call your name as: Nanda (most of the time), Adnan (when I'm with my family and close relatives), Sengih (ocassionally)
Birthday: 21 Feb 1989
Birthplace: Hospital Bersalin, Kuala Lumpur, Malaysia
Single or taken: Single (wonder if I were taken one day)
Zodiac sign: Pisces

My appearance

How tall are you: 165 cm
Wish you were taller: I wish to be as tall as the basketball player (Maybe around 180 cm)
Eye color: Black
Current hair color: Black
Short or long hair: Long hair
Last time you did something dramatic with your hair: Well, last month I suppose
Glasses or contacts: Glasses (I mean, sunglasses - to make myself cool) Haha.
Paint your nail: No. (That is girlish to me)
Shy or outgoing: Half shy, half outgoing (Well, I'm quite a reluctant boy, really)
Sexy or cute: Cute, perhaps
Serious or fun: Fun (It's cool to be jolly)
A turn on: Smiling (because smiling is charity) Haha. I don't simply say this, but I simply loved it!
A turn off: When I felt reluctant (especially when there are things that either depressed me, or feeling down, or something I dislike)

This or That

Flowers or chocolates: Chocolates (Nyum nyum! I love it!)
Rap or rock: Ocassionally rap, but I prefer rock (Well, if you ask me again, I prefer calm music)
Relationship or one night stand: Relationship
School or work: School
Love or money: Love
Country or city: Country
Sunny or rainy days: Sunny days when I feel happy, rainy days when I feel down (but not most of the time)
Friends or family: BOTH!! Because we live as humans in a community. But well, if you ask me, I prefer family because I love them like my relatives

Have you ever

Lied: Yes, when I feel shy (but not always)
Stole something: Yes, when I'm a small boy (How naughty I am when I'm much younger)
Smoked: Never! I HATE SMOKING!!
Hurt someone close to you: Sometimes... (When I couldn't get what I want. Hmm.. that's usual as I'm the youngest in the family. Sorry for everything)
Broke someone's heart: Sometimes (Sorry for everyhing I've said to you that disappoint you or even anything that has been mentioned in the blog itself)
Wonder what was wrong with you: Yes (That's usual, I'm not a perfect guy, although you say I'm handsome or otherwise)
Wish you were prince or princess: Well, I wish to be a hero prince one day
Like someone who was taken: Unsure, because I'm always blur
Shaved your head: Never
Used chopsticks: Yes. Because I'm half Malay, half Chinese (Hokkien)
Sang in the mirror to yourself: Not really, but I sometimes talked to myself whether I'm in the mirror or not

Favourites

Flower: Lavender (don't know why)
Candy: Normal sweets (especially in packed sweets, you know like Hacks, Hudson's, whatever)
Singer & Song: Hmm.. I like any songs I really enjoy (maybe to the fullest) But guess what? Since they want me to put the singer and song title here, I have to choose one. Ok, I put: Samsons - Kenangan Terindah
Color: Black, I mean I want to be quite formal to myself. If you want to know more, just take a look at my black colour background of my blog
Movie: Well, any movie looks interesting to me. Latest: Transformers Revenge of the Fallen
Junk food: Well, Malay snacks, especially kerepek bawang and keropok lekor
Location: Puchong, Selangor, Malaysia
Animal: Cats
Ever cried over someone: Yes, when I feel down, or feeling extremely happy
Is there anything you wish you could change about yourself: Of course I do. What do I hope is to be even more mature than I am
Do you think you're attractive: Maybe, depends on you. I mean, you might say that I'm attractive or otherwise
If you had to choose a fairy tale as your life what would you choose: The movie Tiga Abdul as directed by Tan Sri Dr. P. Ramlee perhaps. (I wish I could take an example of Abdul Wahub as myself)
Do you play any sports: Of course! Running, jogging, walking, football, cycling, volleyball, and others I haven't mentioned


If you wish to tag this to your blog, please do. And, don't forget to notify me OK? Have a nice day! :)

______________________
もし時間があったら、このブログに泊まってください。
どうもありがとうございます。
=D

Sunday, June 21, 2009

Cuti di Cameron Highlands

"Kelmarin hanya tinggal kenangan
Bersama peristiwa semalam
Adakah hari ini yang kutempuh
Kan bersinar untuk hari esok..."

Cinta dan Harapan - Firdaus



Harap maaf ya jikalau aku tidak mengupdatekan blog secepat mungkin. Hari itu, aku sempat pergi bercuti ke Cameron Highlands bersama keluarga beberapa hari yang lalu. Cuaca di sana agak sejuk apabila berada di sana, boleh mencecah 18°C pada minggu ini (tak tahu minggu yang lain macam mana). Walaupun cuacanya sejuk, memang dapat mengalami kenikmatan udara di sana. Di samping itu, banyak tanam-tanaman yang ditanam di sana seperti strawberi, kaktus, teh, bunga-bungaan, sayur-sayuran dan lain-lain. Macam nak pergi ya? Kalau nak pergi tu, bolehlah pergi masa macam ni. Mahu pesan sahaja kat sini. Kalau tak tahan sejuk tu, bolehlah pakai sweater apabila berada di sana ya. Nanti kesejukan pula tak pakai sweater. Haha.




Semasa berada di jalan bengkang-bengkok menaiki gunung, nampak macam sunyi saja. Tapi, lama-lama naik bukit tu, ada terjumpa kedai yang menjual tanam-tanaman, barang hiasan dan seumpanya di sana. Semasa di kedai pula, mereka menjual kaktus bermacam ragam. Ada yang bulat, berwarna-warni, macam-macam pattern pun ada. Memang seronok dapat tengok kaktus hari tu. Tu pun nasib baik kita ada beli bawa balik kaktus jadikan hiasan kat rumah.



Pada petang hari, kita ada pergi ke bazaar dekat Brinchang. Hari itu, memang banyak orang jual beraneka barang seperti key chain, pakaian, patung, makanan dan minuman di sana. Lepas dah pergi kat sana, banyak barang juga aku beli kat sana. Penat rasanya. Kita pergilah menginap di satu hotel dekat-dekat Cameron Highlands.



Hmm... Dah bangun subuh pada hari keesokannya, kita pergi hirup udara kat luar tu. Memang lega rasanya. Kalau pagi-pagi tu, memanglah sejuk sangat kat luar tu. Rasa macam nak menggigil pun ada. Lepas dah makan pagi, kita ronda lagi di sekitar Cameron Highlands. Tapi kali ini kita beli sayur-sayuran dan strawberi untuk dibawa balik ke rumah. Kebetulan ada terjumpa kedai yang menjual broccoli. Biasanya kita jumpa broccoli yang warna hijau kat pasar kan? Tapi di sana, macam-macam warna pun ada. Sebelum balik tu, kita sempat lagi pergi makan di kedai penjual strawberi. Laku pulak tu. Mungkin dah lama kut mereka jalankan perniagaan kat sana. Kita pun order bermacam jenis makanan kat sana. (Nasib baik makan semua ya). Nyum nyum. Ada strawberry lassi, scones, aiskrim strawberi dan macam-macam lagi. OK lah, setakat itulah perjalanan kita semasa berada di Cameron Highlands.

Wassalam.





______________________
もし時間があったら、このブログに泊まってください。
どうもありがとうございます。
=D

Friday, June 19, 2009

1st year ends, 2nd year will begin

Hmm... Time flies as we go on and on. Exactly just like going for matriculation studies. But the life in university is different entirely. In UPM, when we want to go from a faculty to another, it may be far away, or nearer. Anyway, thankfully we can use the the bus service for free. But sometimes when we ran out of time, we have to run very fast to get there when there are no buses available. Imagine how hectic the schedule was. Haha.



My 1st year results (Semester 1 and 2) is considered as OK, but still, I need to work harder than that for the coming semesters because next semester will be a more hectic one than the previous ones. However, those subjects that we had taken in the previous semesters were considered as easy because they are supposed to be the basics for my final year project later on. In addition to that, we should compile all the tutorials done in the previous semesters as an evidence in order to take the final year project in 4th year.


Great memories to share in the first year. After finishing the Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS) exams, we went out from the exam hall and waited there in the bus stop. While waiting, my friend captured the photo of us, which have only five of us (one missing, eh.. sorry, the one missing is the one who take the photo of us, Tachi I guess). In the photo, we have Faridz, Hisyam and Mujahid standing in front, while I'm standing behind them (the one wearing the jacket on).


I think I have only a few weeks before struggling for my 2nd year, which will be started on 6th July 2009 in UPM. All the best chemical engineers, since we'll be in demand for the future!

がんばって!(Gambatte!!)

______________________
もし時間があったら、このブログに泊まってください。
どうもありがとうございます。
=D

Thursday, June 11, 2009

Of Arts, Law and Engineering

Hmm... As usual, this is my holiday. So, it is of no use to waste time during my university break, right? I just crossed my mind over posting this into the blog. I don't know why, but I felt like typing it here because I felt that these things are disturbing my mind always. Haha. Okay, this is about my brothers who take different courses in universities. My eldest brother took Graphic Designing in Limkokwing Institute of Creative and Technology (LICT), now working as a graphic designer in Malaysian Today. My second brother in my family, I felt sorry for him, because he is having autism unfortunately (You may ask what autism is). And my third brother is currently taking Law in Universiti Utara Malaysia (UUM). Those are my three brothers. Now, I am the youngest in the family currently taking Bachelor of Chemical Engineering in Universiti Putra Malaysia (UPM). How lucky to be the youngest in the family. Haha.

However, living as the youngest in the family isn't that easy as you think. Because in here, I will get frequent scoldings from my brothers, especially my third brother named Rizal (although I've reached 20. Huhu.) I can't resist his scoldings although he said something illogical although he claimed that I should think common sense. (Of course sometimes his scoldings were worth it, but when he uses his rage quarreling over me something I have never heard of, that made me ponder twice about it although those were shocking to me). Imagine at that time how hard I have to face it. I just face it, no matter how hard or easy the life is. Because this is life. Haha. Isn't it?
Well, my eldest brother, named Aris, said before that his pay is not worth it, but still survived there to be a loyal worker in Malaysian Today (I think he should have changed his job to get a better pay). Currently, as I heard by my experienced and quite a wise guy (my eldest brother lah), he said that the pay in Malaysian Today turned out to be badly paid. Hmm... I wonder why. Maybe they just sell the Malaysian Today magazines at certain places and the publicity is low. It is no wonder the pay is low. (Talking about business huh?) Haha.

Before he went to LICT, he were once scolded by my mother for failing his Sijil Peperiksaan Malaysia. When my mother scolded him, he would desperately spit on the floor. That was the most shocking thing I've seen in my family life. At that time, no wonder my mother gets upset over him. Huhu. If I were him, I don't know what to say.

Well, Rizal, the third son in the family, did law, just like my parents do. My mother likes it. But, when I insisted to do law, my parents will not allow me to pursue it. Maybe because my parents have something in mind that made my parents not to allow me to take law. I think, if I asked my parents again, maybe they would say this again that I am a person who always feeling angry and not being able to do it. But well, whatever my parents think of, let that be. Only God knows. Of course, since I am the youngest person in the family, of course I also get frequent scoldings from parents. Agak-agaknya aku ni manja sangat la kut. Dah lah aku ni anak bongsu. Lepas tu, kalau rayu banyak-banyak, aku pula yang kena marah. That's why. That's how one live as a youngest son in the family.


Since my parents won't allow me to do law, I just try my best to do engineering, since I have a tight grip on my Physics, Chemistry and especially Maths. Then I tried to put Chemical Engineering on the top of my list in UPU form and thankfully I got that and currently doing it. When doing this course, don't tell me. They are really tough than I thought. However, after the break, I'll be doing my second year of bachelor in UPM. Wow... I cannot resist to do the second year courses because the courses looked quite interesting to me. Haha. Well, if you want to know more about this, you may ask me, or wait for my next posts of my blog.

Wassalam.


______________________
もし時間があったら、このブログに泊まってください。
どうもありがとうございます。
=D

Tuesday, June 9, 2009

Fath oh fath

Inilah kawanku yang kian lama tidak aku menjumpainya. Begitu juga dengan kawan-kawan yang lain yang bersekolah di Sekolah Menengah Bukit Bandaraya (SMKBB), Bangsar, Kuala Lumpur. (Amboi, skemanya aku) Ok lah... Mahu kongsikan serba sedikit tentang sahabatku bernama Fathullah Zaim, atau nama sedapnya, Fath. Dia yang duduk bersamaku pada masa yang lalu. Hmm... semasa di sekolah dahulu, apa lagi? Dia gemar berbicara tentang muzik, so, kadang-kadang, masa belajar juga, dia pun menyoal aku tentang tajuk lagu, artis dan seumpamanya tentang muzik. Aku duduk terpegun sahaja. Sebab masa dahulu, aku ini pendiam di sekolah, mentang-mentang aku kena buli oleh kawan-kawan. Haha. Begitulah kisah silamku.


Hmm... Hari ini sudah 10 Jun, apatah lagi dengan hari jadinya? Setiap tahun, dekat-dekat hari jadinya, dia pun ada soal dengan aku bila hari jadi Fath. Aku pun duduk merenung sebentar. Aku jawab 8 Jun, terujalah si Fath ni. Haha. Selamat hari jadi ye Fath! Oh ya, selepas menamatkan sekolah di SMKBB, sekarang Fath mengambil diploma di PTPL dan seringkali mendapat senarai dekan (Ye ke senarai dekan? Terlupa pula) Haha. Begitulah serba sedikit tentang sahabatku bernama Fath. Kepada Fath, selamat mendapatkan diploma di PTPL!

Wassalam.


______________________
もし時間があったら、このブログに泊まってください。
どうもありがとうございます。
=D

Monday, June 8, 2009

UPM results are out!

Until today, I was informed that the results in UPM were announced to be out today. Thankfully, when I opened up the Exam Results section under http://www.esmp.upm.edu.my/, unsurprisingly, I just obtained my results. So, I peeked in that section and... I got my semester 2 results better than my previous semester. A significant relief. Alhamdulillah. So, whoever coming here in my blog, I wish good luck to someone who haven't seen the results. Remember, as well to remind myself too, regardless of how well or bad we perform, this is life. Happy hunting for results!


______________________
もし時間があったら、このブログに泊まってください。
どうもありがとうございます。
=D

Sunday, June 7, 2009

Selamat Pengantin Baru - Liya dan Izan

Hmm... Pada pagi hari Ahad, selepas balik makan dari kedai makan bersama keluarga, aku bawa kereta balik ke rumahku. Aku membawa kereta seakan-akan aku suka bawa kereta. Sebab baru-baru ini, aku dapat lesen memandu penuh. Haha. Itulah sebabnya. Setelah sampai ke rumahku, terdengar bunyi bising macam nak buat satu konsert rock kononnya. Padahal, mereka hendak membuat sesi karaoke di rumah jiran. Hmm... Lupa nak beritahu bahawa kenduri berada di rumah jiran kita. Dekat sahaja dengan rumah kita. Sebenarnya kenduri ini berlansung dari hari Sabtu. Siap pasang hiasan dan lain-lain.


Tidak lama lagi, dekat pukul 12.00 tengahari, kita berkeluarga pergi ke kenduri mereka. Dah pakai kemas-kemas, jumpalah saudara-saudari untuk mengirim salam. Selepas itu, mereka jemput makan. Makanlah kita hidangan yang sedap-sedap di sana. Alhamdulillah... kenyang. Tiba-tiba, ibuku mahu pulang balik awal kerana kita ada hal sedikit. Sampailah ke rumah. Namun, apa yang pelik, mereka sambung lagi karaoke berlarutan sampai ke petang. Bergemalah dengan gendang karaoke tadi ke rumah kami. Masa nak sampai solat Zohor, masih lagi bergendang. Astaghfirullah. Masa nak sembahyang Zohor tadi, rasa tak selesa sikit (Apakah ini pengaruh gendang tadi?). Tapi apa-apapun, alhamdulillah dah sembahyang Zohor.

Apa-apapun, walaupun aku tidak dapat melihat pengantinnya, selamat pengantin baru kuucapkan kepada Liya dan Izan. Jadi pengantin yang baik ye. Hehe.

Wassalam.

______________________
もし時間があったら、このブログに泊まってください。
どうもありがとうございます。
=D

Thursday, June 4, 2009

Pada suatu hari apabila aku menangis

Hari ini dah lah hari Jumaat. Itu pun ada juga orang yang bertengkar, buat maksiat, marah dan menzahirkan sifat-sifat mazmumah yang lain. Padahal hari ini hari suci bagi umat Islam. (Betul ke? Kalau salah, tolong betulkan ye.) Haha. Di samping itu, setiap Jumaat juga akan diadakan solat Jumaat di masjid-masjid dengan khutbah sekali. Namun, ada juga orang yang liat nak datang ke masjid untuk solat Jumaat. Mengapa? Sedangkan ia adalah lebih baik untuk mereka. Alangkah baiknya kalau kita datang awal untuk mendengar khutbah di masjid. Walaupun boring ataupun best macam manapun, kita akan dapat ambil manfaat daripadanya. Betul tak? Tak mau cerita panjang-panjang lah. Nanti bosan pulak ye. Back to the topic.

Masa itu, aku ada di rumah di kawasan Puchong. Ada satu cerita yang ingin kukongsikan. Pada pagi, selepas sembahyang Subuh, aku terus tidur di bilik aku dengan sepuas-puasnya. Mentang-mentang ini masa cuti, aku tidur sajalah selepas peperiksaan habis pada masa yang lalu. Sampailah pada jam 12.00 tengahari aku tidur. Selepas itu, si penjaga rumah kejutkan aku dan menegur, "Dah pukul berapa ni? Dahlah dekat pukul satu nak tidur lagi. Makanlah lagi."


Aku bangun. Aku buatlah apa yang patut, tetapi aku terus kata aku belum nak makan lagi. Lepas itu, si penjaga mulalah mengutuk aku tak pasal-pasal. "Ni blaja tinggi-tinggi, tapi perangai macam hantu.", "Elok sangat perangai.", "Baca Quran, semayang pun penuh. Buat apa macam tu? Bek tak yah. Sebab amalan tak terima.", dan seumpamanya. Sudahlah, setakat itu sahajalah. Tak mau quote banyak-banyak, walaupun banyak lagi yang dia kutuk tentang aku. Selepas itu aku menangis seorang diri selepas mendengar kutukan tadi. Rasa sedih tak terkata-kata. (Mengapalah aku menangis padahal aku ini SEORANG LELAKI? Tak pe lah.. Biarkan itu terjadi, kerana Allah sudah tentukan, kita sahajalah yang kena buat pilihan. Yang last sekali aku menangis pun, masa aku terjatuh naik basikal petang-petang masa jadi budak-budak. Haha. Teringat pula zaman kecil ye.)

Demikian setelah mendengar kutukan tadi, aku naiklah ke bilik, merenung sampailah dekat-dekat jam 12.45 petang. Sampai masa itu, barulah aku mandi sebelum bergegas ke Masjid Putra Perdana untuk sembahyang Jumaat. Itu sahajalah ceritanya sebab masa itulah aku menangis tadi.

Tetapi apa yang aku tidak faham, mengapa si penjaga tadi berkata demikian kepada aku?
  • "Ni blaja tinggi-tinggi, tapi perangai macam hantu." dan "Elok sangat perangai." - Ini memang biasa aku diberi teguran sebegini sejurus sahaja aku berada di rumah. Sebab dia melihat tingkah laku sebegitu, menyangkakan aku merasa marah sentiasa. Padahal, aku mahu meluahkan sikap ketegasan, bukan kemarahan. Sebab sejak kebelakangan ini, semua orang yang mendampingi aku berkata aku ini seorang yang lemah, dibuli orang. Kenalah tunjuk tegas sikit kalau macam tu, bukan? Aku kan sekadar insan biasa, lemah, buat apa aku hendak menunjukkan rasa marah terhadap seseorang? Kalau marah pun, nanti hilang kawalan, bukan?
  • Baca Quran, semayang pun penuh. Buat apa macam tu? Bek tak yah. Sebab amalan tak terima." - Ini satu lagi. Mentang-mentang dia telah melihat aku demikian, mengapa pula hendak menghentikan aku berbuat demikian? Apa salahnya membiarkan aku menghidupkan hatiku yang mati, untuk menyuburkan semula Ad-deen (the way of life)? Bukankah Allah jua Maha Pengasih, Maha Penyayang? Selama ini, memang aku tak baca Al-Quran dari sekolah menengah sampai ke matrikulasi. Last sekali aku baca Al-Quran pun, masa aku kecil juga, dengan bimbingan ustazah. (Betapa indahnya melihat abang-abangku membaca Al-Quran masa kecil). Huhu. Begitulah kisah silamku. Hmm... Bukankah Al-Quran panduan untuk orang mu'min jua? (Renungkanlah kepada sesiapa yang merasakan anda sendiri seorang Muslim, termasuk aku) Hehe.

Itulah yang mahu diceritakan di blog ini. Kalau rasa terkedu, minta maaf ye. Aku pun rasa terkedu selepas menghayati peristiwa ini. Ok lah... Inilah renungan untuk semua yang membaca blog aku ini. Hayatilah.

"...Allah memberikan petunjuk kepada cahayaNya bagi orang yang Dia dikehendaki, dan Allah membuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu."

Surah An-Nur, ayat 35

Itu sahajalah yang mahu disampaikan. Wassalam.


______________________
もし時間があったら、このブログに泊まってください。
どうもありがとうございます。
=D

Happy holidays, everyone!

I know, I believe that almost everyone here is having holidays, right? Convince me if I'm wrong. Haha. Hmm... Such a boring holiday huh? Well, why not we think about this in a bit. Time for us to imagine here. Did we actually know that the word 'holiday' consists of? Doesn't it consist of two combined words of 'holy' and 'day'? Then, if we are able to realize this, then we should also be able to distinguish those two words mentioned with the word 'holiday' itself.
So, would you think that I want to say that we should do someting holy? Well, I would say, definitely. Why? Because this is the time to show gratitude to God who has created the world, to bring remembrance to God. Not to say that we cannot enjoy the holidays just after crossing the mind over the word 'holy'. Still, we can enjoy where we can, but don't enjoy too much though, seriously. Frankly speaking, if we enjoy too much, we would get bored eventually right? So, my simple advice is, enjoy while offering prayers. That's why I wanted to bring this forward to the topic. Haha.

Since this is holiday, why not we just look back at the past? I would also need to remember this myself too. Look back at whatever sins we have commited, look back at anger, hatred, sadness etc. Sometimes we did not realize to do this. From there, we can actually bring those back to the current and take them as a positive thing to perform better in life. Just like some people quoted this, "Be positive in life." If we think it positively, maybe we could succeed in this world or otherwise. Together we can be better for a better tomorrow in this borrowed world, since we would die one day. We won't know. Only God knows.

Time for us to ponder. Whether we live in an easy-peasy life, a miserable life, we just have to face it whether we like it or not. Face it with a smile, since smiling is sadaqah (charity). If we smile to people who are in sorrow, maybe they will smile back at us one day when we face the life full of sorrow. Maybe you might have heard this long time ago that smiling is also infectious. Haha. I was about to laugh at this one, but actually, indeed, it turned out to be so true. So, smile! =)

Last thing to bear in mind, we just need to do good wherever we go. I think I won't be able to write that many words, but I think it's worth sharing, since sharing is caring. Haha. I think that's for today. So as I were saying, happy holidays, everyone!!

p/s: That picture doesn't have anything to do with this topic though. Just a decoration for the blog itself. Haha.

Wassalam.

______________________
もし時間があったら、このブログに泊まってください。
どうもありがとうございます。
=D